welkom

Welkom bij opa Jan

woensdag, oktober 24, 2007

Herfst



De vier jaargetijden doen mij denken aan:

"Voorjaar"
Het geboren worden en opgroeien, het ontluiken van lichamelijke en geestelijke schoonheid.

"Zomer"
Naar volwassenheid gegroeid, het tintelen van het bloed dat door het lichaam stroomt, de gevoelens en lusten die bij het leven behoren.

"Herfst"
Het vallen der bladeren die mij vertellen dat er aan alles een eind komt maar dat de afgevallen bladeren weer voedsel geven aan het ontstaan van nieuw leven.
Zij die zeldzaam schoon van bloei zijn zullen herinnerd worden, zij die minder schoon zijn zullen vergeten worden binnen korte tijd. Toch zijn allen een deel van de kringloop des levens.

"Winter"
De koude van niet te bestaan of te zijn, een fase waarin bewustzijn en weten niet bestaan.

Het leven van een mens is als de cyclus van een boom, steeds opnieuw zullen de afgevallen bladeren vernieuwd worden.
Zij die geloven in een hiernamaals zullen bedrogen uitkomen, zij die vrede hebben met de cyclus van de natuur zullen vrede ontvangen.
Doe vandaag wat niet tot morgen kan wachten, wees niet bevreesd voor hetgeen komen gaat, zorg dat u in de herinnering blijft van hen die u lief zijn.
Soms is opa een vreemde vogel, zoals nu, maar kijk naar de bomen en zo zal het zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

Men vreest het meest van dingen die niet komen gaan?

Ieder jaar zie ik het voorjaar met blijdschap tegemoet en de blaadjes in de kruinen van de bomen verschijnen.
Met weemoed zie ik ook weer in de herfst dat ik afscheid moet nemen van dit mooie groen in de kruinen van de bomen.
Maar ieder voorjaar zie ik van “deze” oude boom de kruin steeds kaler worden!
Maar de hoop op herstel vervlogen is?
En je klein kinderen achter je rug zeggen Opa word al erg kaal?
Hi hihi hihi
Simon