welkom

Welkom bij opa Jan

vrijdag, december 12, 2008

Ontmoeting

Ontmoeting
Hoe een mens door de grond kan zakken. Kom na tig aantal jaren een oude vriendin tegen, met recht oud, want de tijd heeft voor geen van beide stil gestaan. Na de wederzijdse vragen en babbeltjes, zegt ze , goh jij bent haast niet veranderd.
Nee hoor ben maar 40 jaar ouder geworden en daar merk je niets van toch?
Och, je moet ’s nachts eens op m’n nachtkastje komen kijken, het aantal protheses neemt daar zienderogen toe en waar vroeger leuke dingen mee werden gedaan zeem ik nu de ramen mee.
Nee ik ben niets veranderd hoor daar heb je gelijk in.
Nee dit is geen nieuw soort auto, het is een scootmobiel, makkelijk om je te verplaatsen als je te lui bent om te lopen. Ja jammer is het dat men zo lui kan worden.
Je hebt gelijk vroegah was ik een stuk kwieker, waarom mijn vingers zo krom staan? Dat is van het geld tellen, ben een ouwe schraper, weet je toch.
Mijn God hoe kom ik hier van af, wat een kwebbel tante.
Ja zegt ze, hoe vind je dat ik er uit zie?
Dat is m’n kans.
Wat ouder geworden joh zoals wij allen, vroeger was je een stuk molliger maar je ziet er nu uit of je op een drafje door het sleutelgat kan lopen, hoe zal ik het omschrijven een beetje anorexia figuurtje, je snoeptafel is ook verworden tot een minuscule bonbonnière als je begrijp wat ik bedoel.
Ja maar ben toch 3 kilo aangekomen. Zo zo dat is nog al wat. Ja ben gestopt met roken.
Zo ben je gestopt met roken, wat dom joh, ben je straks weer lekker mollig.
Kan er straks eindelijk weer een asbakje op je snoeptafel staan zoals vroeger en dan rook je niet meer
Dat er nog geen rimpels verschenen zijn hebt heeft waarschijnlijk te maken met het gebruik van Botox of Restylane, of zie ik dat verkeerd, en vroeger had je toch van dat steile haar?
Oh, je hebt een haarstukje, zeker zelf je haar langdurig geverfd, het schijnt dat je daar kale plekken van krijgt, oh daar is dat haarstuk je voor.
Een mens moet er wat voor doen om er een beetje appetijtelijk uit te zien, alleen jammer dat we de klok niet stil kunnen zetten, want de aftakeling kunnen we gelukkig niet tegen houden ondanks de lapmiddelen die we gebruiken en dat is ook duidelijk aan ons te zien.
Ineens zomaar van de één op de andere seconde veranderde zij in de oude vrouw die zij in werkelijkheid is.
Is het nu echt zo moeilijk om oud te worden? Geniet van het heden en geniet van het verleden.
Oud worden en er oud uitzien heeft ook z’n charme.

Geen opmerkingen: