welkom

Welkom bij opa Jan

woensdag, november 05, 2008

Nieuwe brief aan mijn kleindochter

Aan Dilaila, mijn kleindochter,
met het geweldige gevoel voor humor en muziek. Kind beide eigenschappen zijn ten zeerste in u te prijzen, menig jongmens ontbreekt het aan deze door de Goden geschonken gaven.
Uw brieven lezend maakt een blij gevoel zich van mij meester, ik weet het klinkt bloemrijk maar direct weer met de neus op de feiten gedrukt, waar slaat dit op? Een gevoel dat zich van iemand meester maakt. Kijk dat het in uw geval terecht is komt omdat u meester bent, maar opa is gewoon opa, hoop dat u de bedoeling van de vreemde zinswending begrijpt, zelf dreigt zo af en toe de twijfel toe te slaan in mijn vocabulaire .
Duidelijk in ieder geval dat met de hond rond plonzen in enen vijver nu niet precies uw kopje thee is, ziet u wel het is niet van node om Engels te gebruiken onze eigen taal kan bloemrijk genoeg zijn mits wij er maar gebruik van weten te maken.
Nu slaat zo dadelijk den griep toe terwijl uw stulpje in een afbreek fase verkeert en allerlei boute woorden op u van toepassing zijn gebracht, zoals typkippetje, soepterrien, sorry soeptrien en koffiejuf. Gij heeft heel wat te stellen met het gepeupel dat bezig is een nieuwe stalling voor uw bolide te maken, jammer van het keukenraam.
U moet maar zo denken dat dikke Willem deed niet opzettelijk, deze man wilde dus aantonen dat het gezegde; “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” niet altijd opgang doet, wat uw keukenraam betreft had hij beter nog een beetje rond mogen dwalen in plaats van half te keren.
Helaas, het leven is niet altijd “rozengeur en maneschijn.” Soms, soms en dat weet u duvels goed kan het ook “kommer en kwel” zijn.
Kan mij zo voorstellen dat een dag op de rb minder enerverend is als een dag, wat zeg ik een dag, nee alle dagen thuis. Want u maakt er wel wat van hoor, gelukkig dat Tim zijn vertier ergens anders heeft genoten, de jongeman zou er wel eens een nare droom van kunnen overhouden. Zij komen niet alleen de opstallen slopen maar nemen ook uiteraard onbedoeld een gedeelte van uwen keuken mee. Ja u kunt nu wel vinden dat dit een verhaal voor de Libelle zou kunnen zijn, maar dit is echt meer iets voor onze briefwisseling op Hyve en daar behoeft toch geheel Nederland de neus niet in te steken. Libelle is meer voor kneuterige dames die het gevoel voor humor tijdens de puberteit zijn ontgroeid. Excuseer me deze woordspeling.
Gelukkig besluit u met; “het was een lovely day” en dit mijn dierbare kleindochter is als balsem voor mijn hart en mirre voor mijn ziel.
Helaas moet ik toch nog even een kleine reprimande toedienen aangaande het filmpje dat u mij een korten wijl geleden heeft toegezonden, u deed mij geloven dat de gewraakte uitzending van het programma Boemerang echt zou zijn, niets is echter minder waar, lees en huiver; De presentator Erik Hartman bestaat niet en heeft met comedy groep ‘in de gloria’ dit gemaakt. Het is dus 100% fictief.
Dus lieve Dilly, je mag dus gerust schateren bij dit filmske wat ik dus nogmaals toestuur.
Slaap lekker en gaat u morgen indien de griep niet onbarmhartig heeft toegeslagen, gerust uw dagelijkse taken vervullen. Lieve groetjes uw grootvader, die an passant ook Guido nog moet beantwoorden, hij leeft in de veronderstelling dat opa voor U mooie bloemrijke teksten gaat maken die door ene Zaagmans zonder gebitprothese gezongen gaan worden. Dat den Heere ons mogen sparen. XXXXXX

Geen opmerkingen: