welkom

Welkom bij opa Jan

donderdag, november 06, 2008

Bericht aan mijn kleindochter

Lief kleinkind van me,
gij zijt ook onverbeterlijk, wat U den ene dag niet bevalt, bevalt U den andere dag wel, U moet niet verwonderd zijn dat sommige Uwer lezers, den draad wel eens kwijt zijn, vraag mij uiteraard niet welken draad, maar zo is den uitdrukking nu eenmaal.
Uit uw sponde geklommen bemerkte U dat uw aangezicht overeenkomsten vertoonde met een rode biet, neem ik aan.
Gij had ook voor het ter bedde gaan een halve liter opgewarmd donker bier tot U moeten nemen. Uw sponde had uiteraard na het ontwaken op een jacousy geleken, maar de kwade dampen zouden dan Uw lichaam hebben verlaten en U had zich weer kip lekker gevoeld bij het aantreden van Uw arbeidersvolk.
Ja de familie kreten zijn mij bekend, alleen opa heeft in de loop der jaren wat krachtiger termen in zijn woordenboek opgenomen, die ik om opvoedkundige redenen U niet zal verklappen.
Het is toch niet te geloven dat er een boom is die in de weg staat, uw grootvader neemt aan dat deze boom er al stond voor de geplande bouw van de garage.
Kijk vanuit het standpunt dezer boom, staat hij helemaal niet in de weg, maar staat uw toekomstige garage in de weg, bovendien is er een oud gezegde; “Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.” Vandaar dat opa tot de conclusie is gekomen, na rijp beraad met HKH Irene, zij heeft namelijk één gesprek gevoerd met Uwen boom, dat niet de boom moet verdwijnen maar dat U de garage gewoon om den boom heen moet bouwen, dat moet voor “dikke Willem” geen enkel probleem zijn.
Lieve schat gij hebt mij talloze malen verteld en gewaarschuwd hoe afschuwelijk ambtenaren kunnen reageren, dus was het logisch dat meneer de boomambtenaar U met een kluitje het riet in zou sturen, in dit geval met een loos woord het bos in, om het zo maar eens even te formuleren. Vergeet aub niet als gij dikke Willem de boom laat kappen hij zeer waarschijnlijk een aantal dagen in het gevang moet doorbrengen en geloof me de ramen zijn daar zo klein dat zelfs steigerpijpen daar geen schade aan kunnen richten.
Ben toch wel blij gemoed dat gij de leeftijd van den boom respecteert, je kent het gezegde ouden bomen moet je niet verplanten, dus laat de ouden boom in het bos en uw ouden grootvader in zijn stee.
Helaas helaas gij zult, voorlopig nog wel enig ambtelijk gezever over uw lieflijk aangezicht uitgestrooid krijgen.
Ja wat mijn dag aangaat, hedenmorgen eerst den hond uitgelaten althans ener poging daartoe, na 5 meter is de beslissing gevallen dat Mozart mij uitliet, het zij zo! Daarna hebben wij van den koffietafel genoten, nee Mozart in geen geval, oma en opa heel knusjes, gelukkig zijn wij niet zo als den heer Zaagmans wij zijn beiden nog in het bezit van een gebitprothese, zonder dezer apparaten zou het koffiedrinken ener ramp worden, heeft U dat al eens gehoord?
Nee, dan moet U maar eens naar een opbergplaats voor ouden van dagen gaan, U weet wel dat zijn plaatsen waar veel kinderen hun ouders graag plaatsen omdat het zo goed voor hen is.
Hallelujah, dat opa zich onder geen beding laat plaatsen of herplaatsen, ik zou het U niet aan kunnen doen mij te moeten bezoeken temidden ener snotterende kwijlende menigte, die allen gelaten op den dood zitten te wachten.
Hedenmiddag moest ik mij spoeden naar een dame van wat oudere leeftijd die al geruime tijd computerles van mij krijgt en heden de geneugten van het Hyven aan het uitproberen is, menig zweetdruppel heeft den arme ziel al gelaten onder het strenge edoch leerzame regime van uw grootvader.
Het bevalt haar echter zo goed, dat opa, net als U onder uw schrijve deed, kan zeggen wordt vervolgd.
Dag lieve kleindochter van me, veel succes met de verbouwing uwer garage en let wel, spaar de bomen één voor één, spaar ze allen en kap er geen. XXXXXX

tot slot één lied van dikke Willems broer, genaamd Bertus Staigerpaip

Geen opmerkingen: