welkom

Welkom bij opa Jan

zaterdag, maart 13, 2010

Dwaas

Het verhaal van een dwaze vader, als tegenwicht op de dwaze moeders.
De dwaze moeders verdienen respect,
maar de dwaze vader is alleen maar belachelijk.
Het komt nog al eens voor dat bij overlijden van een echtgenote
de vaders plotsklaps weer tot leven worden gewekt
Zij gaan zich weer verzorgen, kopen nieuwe kleding
en gaan zich verdiepen in andere, nieuwe veel belovende dames in het leven.
Zij fladderen van hot naar haar en zoeken her en der.
Je herkent hen ook gelijk, zij ruiken naar Davidoff of ander dure luchtjes
lopen in pakken van Armani of hoe al dat soort merken mogen heten.
Bovendien werken zij op de lachspieren.
Voor de kinderen zijn dit soort vaders een ramp,
geen tijd voor bezinning en meditatie
Nee, verwilderd op jacht als een jakhals op een prooi.
Zij zadelen je op met een wildvreemd vrouwspersoon
Die daarbij ook veel leukere kinderen heeft
en ook van die lieve knappe kleinkinderen.
De eigen kinderen verdwijnen eerst naar het tweede plan
om maar te zwijgen van eigen kleinkinderen.
Als blijkt dat de eigen moeder en oma niet zomaar vergeten is
verdwijnen beiden van het tweede plan naar de vergetelheid
Daarna, ja wat dan,
Plots gaat de telefoon, vreemde stem, vreemde vrouw
Je vader is overleden, de sleutel ligt op de tafel en zijn laatste wil ligt in de la
Hij ligt nu nog in het ziekenhuis, het is jou vader regel je alles?
Daag, en daar zit je dan, verbaasd, verdwaasd.
Helemaal alleen, eenzaam en vergeten ben je overleden!
Je denkt, daaag dwaze vader, tel uit je winst, alles kwijt
Respect, kinderen, kleinkinderen, je geld.
Dwaze vader wat heb je de kinderen een verdriet gedaan.
Lang geleefd, oud geworden, niets geleerd.
Toch ben ik niet boos op je, je bent de oorzaak van mijn bestaan
Zodat ik kan zeggen ondanks alles; "Ik ben die ik ben."
Je was mijn vader.

1 opmerking:

Simon. zei

Opa Jan.

Wat een leuk stukje.
Heel raak geschreven!